RSA Biofeedback w terapii ADHD
Chłopiec z nadpobudliwością psychoruchową (8 lat)
nie potrafi wysłuchać do końca polecenia,
brakuje mu cierpliwości aby dokończyć zadanie,
nie może usiedzieć w miejscu,
ma nerwowe ruchy rąk i nóg,
dużo mówi,
na lekcji rozprasza się,
nie umie poczekać,
musi natychmiast zrealizować swoje zachcianki,
staje się agresywny, jeżeli coś lub ktoś stoi mu na przeszkodzie.
Podczas badania wstępnego kręcił się, nie mógł usiedzieć 3 min., na wykresie są widoczne zarejestrowane zakłócenia.
Średni puls jest wysoki w stanie spoczynku, około 100 ud/min, RSA = 13.
Po serii treningów chłopiec potrafi wyciszyć się, uspokoić się i wysłuchać polecenia terapeuty, jest w stanie do końca zadania być skupionym aby uzyskać najlepszą ocenę.
Bardzo lubi, kiedy komputer wystawia jemu ocenę za wykonanie zadania, spokojniej reaguje na niepowodzenie w sesji, ponieważ ma możliwość poprawienia się w dodatkowej rundzie, gdzie próbuje lepiej skoncentrować się oraz bardziej zrelaksować pod kontrolą sprzężenia zwrotnego. W tej chwili jest wytrenowana umiejętność wchodzenia w rytm pożądany ze sprzężeniem zwrotnym.
Przed chłopcem stoi zadanie wyćwiczenia nawyku oddychania z maksymalnym RSA, wtedy można będzie spodziewać się korzystania z wyćwiczonego nawyku w życiu codziennym. W tej chwili pozytywne zmiany w zachowaniu i funkcjonowaniu widoczne szczególnie po treningach.
Rodzice zauważyli że dziecko szybciej zasypia po zastosowaniu techniki oddechowej oraz lepiej śpi. Kiedy u chłopca narasta niepokój podczas oglądania bajki, zaczyna on również oddychać nowym stereotypem oddechowym i w taki sposób uspokaja się.